Nordlaks investerer i nyskapende hybrid servicebåt

Den nye servicebåten, som skal leveres våren 2025, er designet av NSK Ship Design i Harstad og skal bygges av Havyard Leirvik i Sogn.

Denne uken signerte Nordlaks kontrakt på ny servicebåt med det tradisjonsrike verftet Havyard Leirvik.

– Bakgrunnen er at vi må fornye servicebåtflåten vår. Etter å ha fryst investeringer i over ett år på grunn av grunnrenteskatt, er det godt å komme i gang med nyskaping og investeringer igjen. Dette prosjektet passer perfekt med Nordlaks tanker om å skape fremtidsretta arbeidsplasser, sier konserndirektør Eirik Welde i Nordlaks. Den nye servicebåten er et skreddersydd og meget fleksibelt fartøy som vil operere på alle lokalitetene til Nordlaks. Den skal gjennomføre alt fra tunge ankerhåndteringsoperasjoner, slep, notarbeid, ROV-operasjoner til håndtering av fisk.

– Etter vår mening har vi med dette utviklet neste generasjons servicebåt. Båten vil ha solid slepekraft, stor krankapasitet og god lastekapasitet på dekk for å møte morgendagens krav. Båten utrustes med fremtidsrettet teknologi i form av et avansert elektrisk hybridanlegg med batteripakke og optimal energigjenvinning, sier leder for service i Nordlaks Oppdrett AS, Sverre Mikalsen Hals.

– Alt er tatt et hakk opp for å håndtere fremtidige krav og behov. Det har skjedd en voldsom utvikling på dette området, så denne båten vil bety veldig mye. Den er helt i ånden til Nordlaks om å bygge fremtida, sier Mikalsen Hals.

NSK Ship Design er meget fornøyde med å nok en gang inngå avtale om design for Nordlaks.

– Nordlaks er etter vårt syn en fremoverlent aktør med lidenskap for havbruknæringen, med tydelige mål og visjoner for fremtiden. Å koble en aktør som Nordlaks sammen med våre designere er derfor en spennende prosess, og har resultert i en liten «råtass» av en servicebåt med særskilt fokus på kapasitet, energieffektivitet og økt sikkerhet om bord under havbruksoperasjoner, sier daglig leder i NSK Ship Design, Mats Nygaard Johnsen.

– NSK Ship Design er stolte av å være med på å bidra til videre utvikling av Nordlaks, og det viser på nytt det sterke kompetansemiljøet innenfor havbruk i regionen, sier Nygaard Johnsen.

Fartøyet vil gå inn i døgnkontinuerlig drift, med et mannskap på 12 som vil gå i tre ukers turnus.

– Designer og vi har lagt ned mye arbeid i å optimalisere støynivået om bord slik at mannskapet har gode forhold og fasiliteter mellom vaktene, sier Mikalsen Hals.

Han nevner blant annet flytende dørk i innredningen (for støyreduksjon) og ekstra stillegående sidepropeller. Båten får en batteripakke på 1100 kWh, dynamisk posisjonering og ROV utstyrt for boring av fjellbolter på sjøbunnen.

– Vi har tatt et steg opp på alle områder, også når det gjelder boforhold. Det er gymrom, romslig messe og enkeltlugarer til alle. Dette blir en båt det vil være attraktivt å jobbe på, sier Mikalsen Hals.

Fakta:

  • 28 m lengde
  • 13.2 m bredde
  • 2 stk 200 tm knekkbomskraner
  • 1,1 MWh batterikapasitet